....Na základe úspešnej prezentácie Vašej odbornej práce na celoštátnej prehliadke SOČ vo Zvolene (odbor 05 – Geovedy) ste boli odporučený OHK prezentovať výsledky Vašej práce na európskej výstave mladých vedcov ESE 08 v Budapešti v Maďarsku. Termín podujatia je od 13. júla – 20. júla 2008.................... Účastnícky poplatok si hradí účastník, predpokladaná čiastka cca 7000 Sk. .............................na vysvetlenie, ide o časť listu zo Štátneho inštitútu odborného vzdelávania, kde nám oznámili, že našu prácu „ Zameranie Kochovej záhrady“ môžu autori prezentovať v Budapešti. No neprezentovali a to z hlavného dôvodu - škola nemala potrebné finančné prostriedky a žiadať od detí hradiť pobyt, keď ide o reprezentáciu školy, sa mi zdá prinajmenšom čudné…Povedala som si, nič to, treba zohnať peniaze a budúci rok to vyjde… A tak som v auguste vypísala žiadosť o poskytnutie finančných prostriedkov za mimoriadne výsledky žiakov v školskom roku 2007/08, kde sme podľa Smernice č. 22/2006 - R z 15. júna 2006 získali 3body za umiestnenia v celoslovenskom kole SOČ a 10 bodov za účasť školy a študentov na rôznych podujatiach vypísaných ministerstvom. A vytešovala som sa, že konečne budú nejaké peniaze, pre študentov na reprezentácie. Tešila som sa márne. Na stránke MŠ SR som zistila, že naša škola nie je vôbec uvedená v zozname odmenených škôl a keďže chcem vedieť aspoň prečo..., tak som napísala na MŠ SR a čakám na odpoveď, alebo lepšie povedané na zaslúžené peniaze. Teraz by sme ich veľmi potrebovali pre dvoch zástupcov riešiteľov projektu: „Meranie uhlov a dĺžok“, ktorí postúpili s prácou do Belgicka, kde poplatok za účastníka je 83€. Aj keď nejde o horibilnú sumu, pre malú školu akou je naša, je aj takáto suma problémom. Keď sumu vynásobíte dvoma, k tomu prirátate tvorbu farebného 2metrového postera a aspoň minimálne ukážky z projektu na rozdávanie, potom to už je o niečom inom.
A v čom je môj problém – v čítaní s porozumením. Vo všetkých dokumentoch z MŠ SR sa píše o podpore vedy a techniky, ministerstvo má pripravené rôzne „Stratégie popularizácie vedy a techniky v spoločnosti“, podľa ktorých by mala u nás veda a technika prekvitať. A tak zostáva len jedno, že naozaj mám problém v čítaní s porozumením. Určite by som sa opýtala priamo pána ministra školstva SR na konkrétne predstavy na vedu a techniku ešte v novembri na odbornej konferenciii Quo vadis vzdelávanie k vede a technike na stredných školách, kde mal podľa pozvánky prof. Ing. Ján Mikolaj, CSc., podpredseda vlády a minister školstva SR otvoriť Týždeň vedy a techniky na Slovensku 2008 a mal mať úvodný prejav k otvoreniu konferencie Quo vadis vzdelávanie k vede a technike na stredných školách. No spolu s ostatnými prítomnými učiteľmi z celého Slovenska som čakala márne, pán minister bol zaneprázdnený a na konferenciu medzi učiteľov neprišiel vôbec. A tak mám obavy, že zase zle chápem aj obsah pripravovanej vyhlášky o stredných školách a o zozname študijných odborov a učebných odborov, v ktorých sa vyžaduje overenie špeciálnych schopností, zručností alebo nadania, v ktorej sú uvedené:
Študijné odbory a učebné odbory, ktoré vyžadujú overenie špeciálnych schopností, zručností alebo talentu, sú:
a) 5315 6 zdravotnícky záchranár,
b) 5317 7 diplomovaný fyzioterapeut,
c) 5332 7 diplomovaný zdravotnícky záchranár,
d) 5370 6 masér,
e) 7649 6 učiteľstvo pre materské školy a vychovávateľstvo,
f) 7902 5 01 gymnázium – matematika,
g) 7902 5 74 gymnázium – bilingválne štúdium,
h) 7902 5 76 gymnázium – telesná výchova,
i) 7902 5 78 gymnázium – slovenský jazyk a literatúra,
j) 7902 5 81 gymnázium – umelecká výchova,
k) 82 – umenie a umeleckoremeselná výroba,
l) 85 – umenie a umeleckoremeselná výroba,
m) triedy stredných škôl s bilingválnym vyučovaním,
n) triedy športových škôl,
o) športové triedy v stredných školách.
Zbytočne som hľadala v zozname odbor geodézie, kartografie a katastra. Veď , čo tam po tom, že naši absolventi nadobudnú počas štúdia zručnosti v ovládaní rôznych integrovaných meracích systémov a získajú schopnosti v automatizovanom spracovaní nameraných dát v interaktívnych grafických programoch, keď podľa návrhu vyhlášky sú dôležitejšie zručnosti získané na gymnáziách ??? Ale to už je iný problém…..