Koniec reformy, alebo nový začiatok …..

Autor: Alžbeta Strižincová | 24.7.2008 o 11:56 | Karma článku: 2,85 | Prečítané:  1073x

Už je to tak, že nový začiatok čaká v septembri na všetkých prvákov stredných škôl a aký ten začiatok bude, nezávisí len od učiteľov ale hlavne od kompetentných, ktorí učiteľom pripravili podklady a nemenné pravidlá!

Ak sa pýtate, že kde som bola doteraz a začínam kritizovať až po „funuse“ – odpoveď je veľmi jednoduchá - robila som. Okrem učenia odborných predmetov, som absolvovala rôzne počítačové školenia a školenia na základné ovládanie nových meračských systémov, napísala som pár učebných textov pre odborné predmety, pre ktoré neexistujú učebnice, vyhotovila som si podklady pre krúžkovú činnosť konanú v rámci trápnych vzdelávacích poukazov, aj podklady na cvičenia pre žiakov na vektorizáciu rastrového obrazu v rôznych grafických systémoch, robila som koordinátora projektu ESF, spolu so žiakmi školy sme zamerali v rámci Stredoškolskej odbornej činnosti areál Kochovej záhrady pre pamiatkarov a okrem iného som sa podieľala aj na tvorbe podnikateľského zámeru Strednej geodetickej školy v projekte „Otvorená škola“. Súčasne som sa snažila aspoň zbežne čítať novinky v oblasti reformy uvádzané na stránke MŠ SR. So všetkými otázkami som sa obracala písomne na MŠ, odkiaľ mi v krátkom čase aj poslali odpovede. A na posúdenie, či za všetko v školstve môžu učitelia, citujem z jedného blogu…..„tie socialistické dôchodkyne (tie, čo ešte udržia kriedu a moč)“ …pár otázok a odpovedí uvádzam. 1. pri oboznamovaní sa s obsahom zákona o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a kariérnom raste učiteľov som požiadala o informáciu, kde sú uvedené profesijné štandardy a kompetencie a tu je odpoveď - profesijné štandardy jednotlivých kategórií a subkategórií pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov budú tvoriť súčasť nariadenia vlády v katalógu profesijných štandardoch, ktoré ministerstvo školstva predkladá na rokovanie vlády SR v októbri 2008. Pracovné verzie profesijných štandardov budú predložené v mesiaci apríl/máj 2008 na verejnú diskusiu, po ktorej očakávame zo strany odbornej verejnosti aktívnu účasť. Kompetencie jednotlivých pedagogických zamestnancov (učiteľ, majster a vychovávateľ) budú vychádzať z troch sledovaných oblastí (dimenzií) a to žiak, výchovno-vzdelávací (edukačný) proces a sebarozvoj. S pozdravom Ľuboslav Drga, Odbor gymnázií, Ministerstvo školstva SR A tak som zistila, že o tvorbe zákonov neviem vôbec nič, lebo ma nikdy nenapadlo, že v schválenom zákone môže byť to, čo ešte neexistuje. A „Pracovné verzie profesijných štandardov“ som hľadala v máji, ale márne – asi tá verejná diskusia nemá byť až tak verejná. 2. k povinnému vyučovaniu druhého cudzieho jazyka som sa spýtala, prečo nemôže byť druhý cudzí jazyk zaradený do povinne voliteľných predmetov. Odpoveď: Zavedenie povinného vyučovania dvoch cudzích jazykov v štvorročných študijných odboroch stredných odborných škôl je v súlade s Koncepciou vyučovania cudzích jazykov v základných a stredných školách, ktorú schválila vláda SR uznesením č. 767/2007 dňa 12. septembra 2007. S pozdravom, Ing. Marián Galan, zastupujúci riaditeľ, odboru SOŠ, MŠ SR Na vysvetlenie - podľa pripravovanej „Pracovnej verzie vyhlášky Ministerstva školstva SR o stredných školách“ sa odbornými školami stávajú všetky školy, kde sa získa určitý stupeň odborného vzdelania, čiže od dvojročných učňovských škôl až po akadémie. A pýtam sa, prečo by na odborných školách nemohol byť najdôležitejší na získanie maturity práve odbor a nie povinne zaradený druhý cudzí jazyk? Uvedené uznesenie č. 767/2007 dňa 12. septembra 2007 sa opiera o Lisabonskú stratégiu, ktorá je o investíciách do vzdelania, priemyslu a participácie starých ľudí na trhu práce a v Článku 165 sa uvádza 1. Únia prispieva k rozvoju kvalitného vzdelávania podporovaním spolupráce medzi členskými štátmi …pri plnom rešpektovaní ich zodpovednosti za obsah výučby a organizácie vzdelávacích systémov a za ich kultúrnu a jazykovú rozmanitosť…..a z toho vyplýva, že čo a ako budeme učiť, záleží len od nás a tu je moja tretia otázka. 3. pri porovnaní minimálnej hodinovej dotácie v štátnych vzdelávacích programoch pre prvý a druhý cudzí jazyk určený ŠPÚ pre gymnázia a odborné školy som zaslala otázku prečo gymnázia majú hodinovú dotáciu 4,4,4,4 a 2,2,2,2 a odborné školy 3,3,3,3 a na druhý jazyk 2,2,3,3, keď nároky na maturitu sú rovnaké? Odpoveď: Rozdielny minimálny počet týždenných vyučovacích hodín cudzieho jazyka pre gymnáziá a stredné odborné školy vyplýva z rozdielneho zamerania vzdelávacích programov týchto stredných škôl. Návrhy štátnych vzdelávacích programov určujú len minimálny týždenný počet vyučovacích hodín cudzieho jazyka a škola si môže ich dotáciu zvýšiť v školskom vzdelávacom programe prostredníctvom disponibilných hodín. S pozdravom Mgr. Marko Vojsovič, zastupujúci riaditeľ, odboru stredných odborných škôl A je tu ďalšia otázka - z disponibilných hodín odborných predmetov? ……
Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Andrej Kiska: Korupcia je aj problém našej mentality

Prezident Andrej Kiska hovorí, že ak je politik presvedčený, že korupcia neexistuje, nemá čo robiť na svojom mieste.

EKONOMIKA

Ponuka Volkswagenu je blízko očakávaní odborov. Prečo štrajk pokračuje

Pri najnižšom plate chýbajú štyri eurá.

KOMENTÁRE

Volkswagen môže byť pilotom zmien na pracovnom trhu

Spoločnosť pre jeden štrajk určite neodíde.


Už ste čítali?